lördag 7 juli 2012

Bookmaker Toast

När jag ser tillbaka på sex månader av Hunger Howls får jag väl erkänna att det blivit en hel del kött, en hel del grillat och en hel del smörsåser. Lite grabbigt, kan tyckas. Men istället för att bättra mig tänkte jag gå ännu ett steg i den riktningen och bjuda på Bookmaker Toast.

Det finns en del varianter på den här rätten. Men grundprincipen är enkel: bra nötkött serverat på rostat bröd. Ibland förespråkas oxfilé (biten som alla som verkligen tycker om kött vet är överskattad), ibland entrecôte. Jag kan tycka att en bit hängmörad rostas är en gyllene medelväg.

Ingredienser 1p (den här rätten ska bara tillagas till en person, vars partner/familj tillfälligt är på annan ort, alternativt till ensamstående).

150 g rostas i två bitar (eller en skiva entrecôte)
Två skivor franskbröd
Grönsallad
HP-sås
Tabasco
Olivolja
Salt och peppar


Temperera köttet. Ställ en illa diskad grillpanna på stark värme. Häll några droppar olivolja  på en tallrik.  Salta. Vänd köttbitarna i oljan. Gör med brödet som med köttet.

Grilla köttet en minut. Vänd. Lägg brödet bredvid köttet i grillpannan. Vänd köttet igen efter en minut, vrid ett kvarts varv för att skapa grillränder. Vänd kött och bröd, grilla en minut till. Håll koll på brödet.

Lägg brödet på en tallrik. Lägg på sköljd och torkad sallad, därefter köttet. Dressa med HP-sås och tabasco. Mal svartpeppar över det hela. Eventuellt lite mer salt.

Klart. Bet on the white horse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar