torsdag 21 juni 2012

En perfekt Martini

Dry Martini. Inte den äldsta, men argumenterbart världens mest kända cocktail. Och säkerligen den mest mytomspunna. Det finns många versioner av vad som är den perfekta Martinin (vissa hävdar till och med att en perfekt Martini rent tekniskt betyder att den är blandad på lika delar torr och söt vermouth), men här är min. Jag ska redan nu erkänna att jag står i stor skuld till de goda herrarna bakom baren på Little Quarter, Stockholms i särklass bästa cocktailbar. Det är något oerhört sympatiskt med en bar som slänger ut dig om du beställer Hotshots.

En sak måste vi reda ut först. Ni har alla hört de där roliga historierna om Martinis med mikroskopiska mängder Vermouth. "Wave it in the general direction of Italy", Buñuels recept, etcetera. Så här är det: Buñuel kunde göra film, men jag är inte så säker på hans färdigheter som drinkblandare. En Martini utan kryddat starkvin är nämligen ett glas kall gin, vilket - hur trevligt det än kan vara - inte är en Martini. I själva verket anser jag ödmjukt att en Dry Martini smakar bäst när den är lite blötare än gängse uppfattning. Dessutom, och det är här jag lämnar äran åt Marie Laveau, blir den ännu bättre om man byter ut Vermouthen mot den något sötare produkten Lillet (se beställningssortimentet). Blandar man en drink av gin, vodka och just Lillet får man drinken Vesper, som jag hyser en stark misstanke är uppfunnen och marknadsförd av James Bondkonsortiet. Men gin + Lillet tänker jag lite självsvåldigt kalla en perfekt Dry Martini (på Little Quarter tillsätter de även orange bitters, inget fel med det). Gör som så:

Lägg cocktailglas och shaker i frysen en kvart

Häll i shakern 3 delar Beefeater gin och 0,5 delar Lillet. (Ta inte Bombay Sapphire. Fin flaska, mesig gin. Kommer att förstöra drinken. Hellre Gordon's. Tanqueray funkar men får dig att framstå lite som en bracka).

Fyll på med rikligt med is, färsk och 20 grader kall. Blanda med t ex baksidan av en sked i exakt 30 sekunder. Shakern bör nu vara så kall att det är obehagligt att hålla i den.

Häll upp i det kylda glasen.Garnera med citrontwist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar